söndag 6 mars 2011

Om döda lustar

Om det inte vore för att de nästan är döda, så skulle den obevekliga marssolen väcka städlustarna i mig. Aldrig ser man väl behoven mer tydligt: golven, skåpluckorna, fönstren, ja, alla ytor som solen lyser på är plötsligt fulla med fett- och andra fläckar. Jag antar att det är straffet för att jag latat mig i vinter.
Nu är problemet att det är omöjligt att städa så att alla fläckar försvinner i det här skarpa solljuset. Hur man än skrubbar så är de fortfarande där. Tror jag.
Vilket torde betyda att man inte ska städa i mars.
Heller.

16 kommentarer:

Magica de Hex sa...

Har noterat detsamma och håller som bäst på och klurar ut en strategi för hur jag ska övertala sambon att vi behöver en städhjälp.

Mika sa...

Jag provade men det ser lika skitigt ut ändå. Så... vänta till april... eller Juni.

Agneta sa...

Om vi alla struntar i att städa i mars har alla det lika skitigt hemma, och då känns det ju genast lite bättre.

Pia sa...

Heller.
Läst och lett. Dra ner persiennerna. Det kanske hjälper.

reneesfotoblogg sa...

Kan vi inte bilda en klubb?
En klubb med stadgar som säger att det är böter på att städa.
En klubb där alla vi som inte vill gå i graven med vetskapen om att vi har städat bort halva livet kan vara med.
En klubb där det är ett krav att ha en dammråtta någonstans i hemmet.
En klubb som stärker och står bi när vårsolen tittar in och vars medlemmar verkligen inte bryr sig om hur medsystrarna har det hemma utan mer ser till den människa som bor där.
Förstår ni att detta ligger mig varmt om hjärtat?

Åsa Hellberg sa...

Tack. Den är tagen.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Javisst! Vi struntar i alltihop och lever ut andra lustar istället :-D!

marmoria sa...

Håller med stort och smått.

Spader Madame sa...

Wanda kommer på tisdag. Man tackar, och tackar igen!

marie ettanbo sa...

Bra idé!

Lillian sa...

sv: kul att du gillar bilderna!
Och apropå städning har jag tvättat bilen idag... Med en hand eftersom jag är lite invalid efter att jag slog ena lillfingret ur led. Blev bättre än det var innan men man ska nog inte gå för nära och syna tvättningen...

nillas liv på pinnen sa...

Magica: Fusk!

Mika: Eller september när det börjar mörkna igen.

Sos: Ja, men det kommer säkert finnas några satans strejkbrytare som förstör det...

Pia: De är onekligen bra att ha!

Renée: Finns det såna människor? Som ser till människan och inte bryr sig om utanpåverket???
Skicka hit dom!

Åsa: Varsågod. För övrigt ska man inte städa när man är sjuk eller på bättringsvägen.

Ethel: Ja, det finns ju en massa andra som är mycket trevligare! ;)

Marmoria: I kombination med Renées böter tycker jag nog då.

Spader: And who is Wanda? A bridge-player?

Marie: Ja, det var det. Har suttit i solen och läst istället, mycket hälsosammare.

Lillian: =) Det är tricket: blunda när man synar resultatet.

Pia sa...

Ang kommentar hos mig. Det är en tonårsson. Han tycker att mamma är pinsam. När han var yngre hade han världens bästa mamma. Han lever efter mottot att livet inte ska städas bort. Att städa är farligt. Jag har en kompis som fick ont i ryggen när hon dammsög i hallen.

nillas liv på pinnen sa...

Pia: Jag fick en känsla av att det var en tonåring men när jag läste din dikt en gång till insåg jag att det inte var utskrivet.
Bra motto han har, tycker jag. Skulle kunnat vara mitt eget. ;)

Marina sa...

Det är helt lugnt...när det blir oktober syns det inte ändå...;)

cat sa...

Jag städade som en galning i helgen. Jag antar att jag inte kände till det här med städning och mars ;)