tisdag 28 juni 2011

Exempel på hur man eliminerar hinder i tillvaron och får ett lättare liv

Zip, zero, nil internet har jag haft hemma senaste dagarna och igår kände jag bara: NOT OKEJ. Följde min tekniska gutinstinct och kopplade ur routern vilken kändes i vägen, trasslade ut en beige kabel som satt fast i modemet och installerade en av de vita sladdarna under sängen i min dator. Smekte telefonjacket och hey, jag hade internet.
Gick upp på stan och in i Telias butik för att lämna tillbaka routern, förklarade för en butiksanställd som såg irländsk ut hur jag hade fixat till mitt internet och han såg ut som ett frågetecken.
Du ser ut som ett frågetecken, sa jag och han log liksom osäkert. Svettpärlor på överläppen. Telia kanske borde skicka dig på en teknisk utbildning så att du vet vad du håller på med, sa jag prövande. Jag kunde ana en flackande blick under den rödlockiga luggen.
Vet du ens vad en router är? fortsatte jag lite mer hårdkokt.
Öh, ja, sa han, men han menade: nej. Det är den som är hindret, förklarade jag. Hindret som gör att bredbandet inte kommer fram. Jag placerade symboliskt den lilla lådan framför honom på disken, sladdarna jag inte behövde som ett litet smaklöst konstverk över.
Nu vet du, sa jag, och stegade ut ur butiken.

20 kommentarer:

Zelda sa...

Ha ha, du är ju för jäkla skön du!

cat sa...

Du vet minsann hur saker och ting ska göras :D

Tisteln sa...

har verkligen funderat på att skrika, men inte säker på att det tjänar sitt syfte....men det är ett bra tips!
skrivandet får bli mitt skrik en stund till...

Åsa Hellberg sa...

Way to go!

Tisteln sa...

Btw glömde, härligt jobbat med internätet!

Maj Korner sa...

Hahaha! Det där kommer verkligen ur rätt mun! Vet du själv vad en router är? Haha!

reneesfotoblogg sa...

Är detta med sanningen överensstämmande eller ett önsketänkande?

Marina sa...

Låter lite som ett önsketänkande - men vem vet...!?

* M E T T E * sa...

Routrar fungerar ofta så att om de har en dålig dag, kan man dra ur kontakten en stund, och sedan sätta i den igen. För det mesta funkar de då (och du sparar turen till Teliabutiken och den stackars generade slyngeln).

disco sa...

Jag får dra ut min typ varje dag :)
Bra roligt målande

Anitha Östlund Meijer sa...

Härligt uppfriskande text.
jag har mobilt internet som hoppar ur med jämna mellanrum.

Lisbeth sa...

Vad härligt stolt du måste känt. jag gillar och vara i dom situationerna. Inte för knäcka någon men jag mår lite extra bra när jag klarar något som inte expertisen syns kunna
Ha en fin morgondag

Småländskan sa...

Var det egentligen så, eller var det ett utdrag ur den beiga?? Oavsett, det var bra!

* M E T T E * sa...

Svar: tusan också! Du hade ju annars varit perfekt! :-) Vilka talanger! Själv kan jag bara se ut som 17.

Anonym sa...

Så ska en slipsten dras. Eller router... ;)

Knasterfaster sa...

Ha ha ha. Det var inte min svägerskas son för han var ledig idag och så är han inte rödhårig heller. Han jobbar på Telia. :)

Mika sa...

...det är tur att butikerna är fyllda med sommararbetare så här års så att vi rutinerade löneslavar kan glassa runt bakom kulisserna!

Kram på dig!
Mika

Speja sa...

Dig är det tag i. Hade en liknande incident med Telia för ett år sedan som gav mig nednötta tänder och mindre hår.

nillas liv på pinnen sa...

Zelda: =)

Cat: Himla tur, hur skulle man annars klara sig i detta högteknologiska samhälle?

Tisteln: =)

Åsa: Det gäller bara att hitta de där vägarna.

Maj: Du vet för mycket om mig...=) Om du inte hade haft förkunskapen, hade du gått på det då? =O

Renée: Det beror på hur man definierar sanning. Och var gränsen till önsketänkande går. Sånt kan man fundera på länge.

Marina: Ja, vem vet? Det kan man också fundera ett tag på.

METTE: Jodå, här drar vi också ur kontakten några gånger per dag.

Disco: Frågan är varför man behåller något (internet) som krånglar så mycket...?

Razaha: Det är ett jäkla hoppande skulle man kunna säga.

Lisbeth: Nu kanske det inte RIKTIGT var så. Men nästan.

Smål: Nej, jösses, den beiga var det inte! Min huvudkaraktär är inte hälften så potent som jag är i dylika situationer.

METTE: Stackars dig! Man ser ju så trött och sliten ut när man är 17.

Glimra: Skulle hellre ha en slipsten.

Knaster: Nej, den här rödlätta snubben var i min ålder, tror jag. Gå in och kolla på honom, han liksom utstrålar inkompetens.

Mika: Aha, det är det som är förklaringen.

Speja: Jag har bettskena och mycket tjockt hår med mig i generna. Så jag klarar mig.

Maj Korner sa...

Du HAR ju skrivit om ditt förhållande till mobiltelefoner förut så nej, jag hade inte gått på det!