torsdag 17 maj 2012

Jag har gjort det igen

Försökt strukturera upp en dag (idag) och blivit deprimerad på kuppen. Varför lär jag mig aldrig? JAG MÅR DÅLIGT AV UPPSTRUKTURERADE DAGAR. (Bankas in med sten i huvudet.)

Det är likadant varenda gång jag drabbas. Morgon: Åh, en hel ledig dag till mitt förfogande, det måste jag utnyttja. Utnyttja. Redan där borde varningsklockorna ringa, men inte då. I bästa Maria von Trapp-anda skuttar jag upp ur sängen och gör en plan för dagen. Plan. Jättebra, jättebra. Det funkade ju i Sovjetunionen så varför inte på min lilla gata i stan? (Förtränger effektivt att Sovjetunionen en vacker dag brakade samman just på grund av det satans planerandet.)
Plockar fram olikfärgade post-it lappar (eller, nej, de var alla ljusgula) och skriver upp allt jag vill göra, beräknar tidsåtgång och antecknar klockslag. Det ser verkligen fint och ordnat ut. Ordnat. Där borde tankarna gå till trettiotalets Tyskland. Aber nicht. Istället sätter jag igång och följer den fina dagordningen och det går förstås åt helvete! ÅT HELVETE!
Som tur är, får man ändå lov att säga. För tänk om man skulle fastna i det där strukturerandet ... och tvångsupprepa det dag efter dag efter dag ... *SKRÄCKMUSIK*.

24 kommentarer:

Agneta sa...

Struktur är överreklamerat.

Åsa Hellberg sa...

Jag hatar också planering och kör helst lite hejsan hoppsan. Men om jag MÅSTE så älskar jag struktur och tidsåtgång. Jag har aldrig tänkt på det där med Sovjet ...

Marina sa...

Nästan så att lite "hajen-dunkande" hade varit på sin plats som avslutning...

Zelda sa...

Men herregud människa, post-it lappar med KLOCKSLAG på?
Post-it lappar hör inte hemma någon annanstans än på jobbet.
Förstått?!

Magica de Hex sa...

Härligt att höra att du kan ljuga så friskt. Sunt.

Karin sa...

Det räcker med en lapp, en STOR en, där det står:

MAN SKA INTE UTNYTTJA TIDEN — MAN SKA NJUTA AV DEN.

Agnes sa...

Varför brakar det ihop?
Jag är likadan. Tidens dilemma. Förvirringen i ledigheten. Ett irrande. Och det blir bara FEL!

Duktiga Tjejen sa...

Haha, känner SÅ igen mig. Förutom sedan jag blev gravid. Nu tar jag allt som det kommer och planerar ingenting. Har liksom inte haft något val. Så himla skönt ändå.

Märta sa...

Känns igen! Post It är finemang. Även om det skiter sig ibland. Ofta.

cat sa...

Jag har lärt mig eller i nästan lärt mig att totalt ignorera känslan av att "utnyttja" dagen när den fult poppar upp i skallen på mig. Idag t ex lyckades jag banka ner den fult grinande tanken och har ägnat mig åt att läsa :)

Per sa...

känner med dig. känner igen mig.

Anonym sa...

Där är jag redan. Fast i struktureringsträsket. Och ändå får jag inte ett skit gjort!
Fast jag är ju rätt låg nu så jag skyller på det. Att jag inte får nåt gjort alltså. Fast jag skulle nog hellre skylla på tyskarna och ryssarna.

Så får det bli, jäkla tyskar och ryssar till att ge oss planeringsskräck!!

Oinspirerad och oinloggad Ulrika som spenderar helgen hos Maken som igår fiskade ihop 15 jäkla ton strömming...

Lisbeth sa...

Att strukturera är ett sätt att överleva när allt annat gungar. Annars är det bara till ondo och begränsar livet. Visst är det då bra att man kan ha dagar av båda sorterna
Sköt om dig

Knasterfaster sa...

Jag har aldrig kommit längre än till tanken på att strukturera upp min tillvaro. Det är nog för att jag är allergisk mot post-it-lappar. Det tror jag att jag är eller så får jag huvudvärk av dem. En gäng skrev jag upp saker som behövde utförasi ett kollegieblock men så slog jag ihop blocket och då såg jag inte vad jag hade skrivit. Förresten har jag så mycket att göra att en förpackning postit inte skulle räcka till. Jag tycker det är bättre att alltid skjuta upp allt som går att skjuta upp till en annan dag alternativt låter jag sambon eller barnen göra det. Som yrkeskvinna är jag däremot väldigt strukturerad och jag brukar lägga små lappar i mitt eget postfack om sådan jag ska komma ihåg att göra nästa dag.

Knasterfaster sa...

Ursäkta alla stavfel, de beror på minimal text på min mobil + trötta ögon.

Annika, Bokplantan sa...

Jag har också gjort en to do-lista för långhelen. När min granne fick höra det kom hon med en bra idé: En "inte to do-lista". Inte måla huset. Inte lägga om taket. Inte laga foundue. Inte laga den trasiga klänningen. Check, check, check. Sådär bara och så känner man sig helt lyckad. Testa den du!

...om bland annat... sa...

Det är ju så lätt att förställa sig allt det där man ska göra, man ser riktigt framför sig hur lätt man gör det. Konstigt bara att det inte stämmer med verkligheten...

...om bland annat... sa...

Föreställa menar jag och inget annat. Baskade tryckfelsnisse...

Maria sa...

Jag gillar att göra listor men jag har ingen tidsplan. Jag bockar av efterhand som saker och ting blir gjorda och så får de tar den tid de tar!

Eller hur var det nu igen....;)

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig! Struktur känns bara trist och jobbigt. I spontaniteten finns kreativiteten. Tror jag! I alla fall för det mesta :)

Miss Upsey Daisy sa...

Ta lite helium vettja ;-)

nillas liv på pinnen sa...

Agneta: Mycket!

Åsa: Gör det nästa gång du är i planeringstagen! Så får du känna hur det känns.

Marina: Verkligen! Eller något läskigare.

Zelda: Jag har massor med post-it lappar hemma! Fick tre kilo i present en gång...

Magica: Äh, jag ljög inte så mycket i det här inlägget. Faktiskt.

Karin: Jag kan lätt se framför mig vilken plåga det skulle bli för mig att gå omkring och njuta hela tiden. Jag skulle nog passa bäst i en sån där tillsluten flyttunna där man bara inte kan göra någonting, annat än flyta runt och tänka hit och dit.

Agnes: Det går jämt åt helvete för mig när jag försöker vara duktig...

nillas liv på pinnen sa...

Duktiga tjejen: Så himla skönt! Jag tror det är symptomatiskt för vår tid att man i princip behöver bli ordentligt sjuk för att kunna börja ta allt som det kommer...

Märta: Alltid! Tycker jag att vi kan komma överens om.

Cat: Att ägna en dag åt läsning är fint!

Per: Ain't it sad...?

Ulrika: Roligt att se att du lever! =) Och resten skyller vi på ryssarna och tyskarna, vad ska vi annars ha dem till?

Lisbeth: Kanske att man kan behöva strukturera frukosten, men resten skulle jag gladeligen vara utan.

Knaster: Skjuta upp! Herregud vad mycket tid jag tjänar på att jag skjuter upp så mycket.

nillas liv på pinnen sa...

Bokplantan: Det ska jag banne mig göra du.

Anna: Något glapp i hjärnan, kan man misstänka.

Maria: Jag är bra på att skriva såna där listor och sedan tappa bort dem. Det känns som att Freud vilar över det lilla beteendet.

Anneli: Hurra för spontanitet och kreativitet! Faktiskt.

MUD: Inser du att andra som läser din kommentar här tänker: Hon den där MUD, hon har nog en del lösspringande hästar.
Det skulle jag tänka i alla fall. Om jag inte visste att du har värsta kontrollen på ditt stall.