fredag 9 augusti 2013

Okej, det här inlägget kan verka lite utflippat men det är det inte

I förrgår satt jag på tredje våningen på Arlanda och hittade på nya ord. Jag var i ett så kallat kreativt flow och de här kom jag på:

berumpelig
morantad
skogsvirvel
berattad
förtrevad
bekrullad
piruntad
bängofil

I gårdagens inlägg använde jag första ordet berumpelig och det smälte in så bra att ingen ens reagerade på att ordet inte finns. Jag tar det som ett tecken på att mina nya ord sitter som smäckar i det svenska språket, och att de mycket väl kan hamna i Svenska akademins ordlista om jag använder dem tillräckligt envetet. Tills dess behöver de få betydelser men jag tänker att det kommer ge sig, att jag kommer känna vad de betyder när jag använder dem, att alla nyanser kommer ta form på ett naturligt sätt. Exempelvis kan man använda förtrevad för att beskriva känslan som breder ut sig i en pinsam tystnad. En förtrevad känsla. Fast det är bara en idé, kanske tänker jag på trevande för det kan man ju bli när man inte finner orden, och den man pratar med inte heller gör det. Och trevande är inte ett nytt ord, dah. Piruntad är kanske bättre, för det ordet känns helt random. Vem fan kommer på ett sådant ord, tänker man spontant. Alltså ett bra ord.

10 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jo ho då. Jag reagerade och sökte på nätet utan att hitta berumpelig. Det kan vara dialekt tänkte jag och lät det bero.

Lippe sa...

Jag som just i dag är på ett lått irriterat humör ser alla orden som tillmälen eller kraftuttryck utom skogsvirvel. Skogsvirvel är väl när man står där i skogen och inte vet vilket håll man kom ifrån eller åt vilket håll man ska åt.
- Hon stod där och kände som om hon var mitt i en skogsvirvel.
Jag ser flera användningsområden för dina nya ord. Jag ska under dagen både muttra och fräsa användande dina nya ord.

Zelda sa...

Jomen alltså jag såg också berumpelig och tänkte att "nu har hon ett sånt där ord igen som jag måste slå upp" tyckte att det låg väldigt bra i munnen och var lite nyfiken. Sen kom väl nån och sa nåt som distraherade mig och jag tappade fokus.
Men berumpelig måste vara ett bra ord eftersom mobilens autocorrect accepterar ordet på en gång utan att vilja göra om det till något annat. Och när jag nu skrev det för andra gången så behövde jag bara skriva halva ordet innan mobilen valde att visa "berumpelig" som alternativ. Den lär sig snabbt ;)

Men nu är jag väldigt nyfiken på i vilket sammanhang du kan klämma in "piruntad
Fast jag är också nyfiken på vad du gjorde på Arlanda. Ska du ut och resa?

Småländskan sa...

Sökte också på berumpelig, men utan resultat.
Jag gillar ord, nya som gamla, men mest gillar jag nog dina...
Nu ska jag söka vidare.

Kalle Byx sa...

Kanonord tycker jag. Gillar din kreativitet, verkligen.

Magica de Hex sa...

Själv får jag direkt associationer till förTREVNAD, dvs något som skulle kunna vara trevligt men istället blir pinsamt, löjligt etc ...

Marina sa...

Jag har utsett en berumpelig plats i soffan där jag ska pirunta mig resten av kvällen!

Pärlan sa...

Vilka fantastiska ord! Kul blogg att ramla in på!

Cicki sa...

Jag tror Linné hade gillat skogsvirvel. Det låter som en väldigt vacker växt.

Bekrullad tror jag inte jag vill bli iaf. Inte heller piruntad. Det låter nästan oanständigt.

nillas liv på pinnen sa...

Singel: Okejrå.

Lippe: Mycket bra definition av skogsvirvel! Då har jag i alla fall en betydelse klar. Säg till om du kommer på vad de andra betyder.

Zelda: Om berumpelig finns i mobilen måste det finnas på riktigt, eller hur.
Jag har varit i Grekland en vecka och satt på Arlanda och väntade på bussen hem.

Smål: Mina ord är extra bra, helt enkelt.

Kalle: En livlina, den där kreativiteten. Som jag tror att du också vet.

Magica: Förtrevnad, har aldrig hört talas om. För trevligt, alltså?

Marina: Okej, då ska jag inte berätta vad som kom till mig igårkväll när jag funderade över betydelsen av piruntad.

Pärlan: Lite halvgalen, men vad fan. Känn dig välkommen!

Cicki: Så du tycker också att piruntad drar åt det hållet? Då är vi två.