söndag 13 december 2015

När man inte har något att skriva om

När man inte vet vad man ska skriva om kan man stjäla någon annans bloggrubrik, det tipset har jag fått av Tjockisen. Ett annat knep är att använda skrivpuff.blogspot.com som varje dag lägger ut ett ord, en bild eller något annat man fritt kan associera utifrån. Man kan också låtsas att man är någon annan, en korkad person, till exempel, och skriva fritt ur den personens hjärta. Ett slags rollspel i bloggskrud. Vidare kan man ljuga ihop saker, och skriva fram dem som sanningar. Eller klämma fram en random dialog:

Vid Claes Olssons presentinslagningsdisk:

'Jaha, vad ska jag göra nu då?'
'Inte vet jag?'
'Jag ska inte vara hemma förrän om två timmar.'
'Nähä?'
'Du kan väl sätta dig och ta en kopp kaffe någonstans, sa min man.'
'Okej?'
'Men hur kul är det att ta en kopp kaffe helt själv???'
'Vill du ta en kaffe med mig ...?'
'Ja, men vilken trevlig idé!'

Till kaffet åt vi cheesecake med jordgubbar på.


Nu kanske någon undrar: Varför alls skriva om man inte vet vad man ska skriva om?

Svar: För att det är så roligt.

9 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Fria associationer, fabulera, låtsas att man är en annan.....är det inte så nättrollen gör?
För övrigt beträffande dialogen så kan det vara ett bra raggningsförsök.

nillas liv på pinnen sa...

Renée: Mitt fabulerande uppviglar inte till hat och våld, det är väl den stora skillnaden. Och den dag nättrollen, och deras mer finslipade ledare, har monopol på fabulerandet hoppas jag att jag slipper uppleva.
Ragga på du! Jag är bara glad om jag kan inspirera till den typen av aktiviteter.

Knasterfaster sa...

Jag vill veta mer om de där två som träffades vid presentinslagningsdisken. Vilka var de? Vad hände sen?

Anonym sa...

Kollegorna föreslår att jag ska nätdejta, men det är kanske presentinslagningsdisken jag ska satsa på istället? ;)

Marina sa...

Alla sätt är bra utan de dåliga...eller nå´t...

DDT sa...

ett annat svar på frågan: För att tjockisen blir himla glad när det står något nytt här. Det är en bra anledning. Fullkomligt legitim.

Agneta sa...

Det är jättekul att skriva någon annans liv och tillvaro! :)

nillas liv på pinnen sa...

Knaster: Ja, den där berättelsen var väldigt kortfattad, den behöver allt få lite kött på benen!

mittemellan: Jag skulle absolut slå ett slag för presentinslagningsdisken! Mycket kan hända där.

Marina: Det finns nästan bara bra sätt, för att ta kontakt. Om man tänker efter. Alternativet är ju så tråkigt - att inte ta kontakt.

Åh, tjockisen! <3 <3 <3

Agneta: Eller hur! Helt galet roligt!

Kalle Byx sa...

Skrivpuff är kanon för oss som inte vet vad vi ska skriva om.