söndag 28 maj 2017

Alla kan skaffa sig en egen skåning

Ett tips bara.

Om man gör det kan man diskutera diverse ämnen och jämföra det skånska perspektivet med sitt eget för att utveckla sin tolerans gentemot andra kulturer.

Igår diskuterade jag ämnet ordning med den skåning jag själv har skaffat. (Jo, jag har skaffat en, tyckte det var lika bra.) Jag förklarade för honom att man kan applicera en tiogradig skala på detta ämne, ordning, där ett är kaos och tio är fascistoida fasoner. Då förstår man att det är bra att exempelvis ha en icke-fungerande brandvarnare och trassliga sladdar lite här och där; att det verkligen inte är något att oroa sig över utan snarare ett sundhetstecken.

Det kan vara så att skåningen inte på momangen säger ja amen till den teori man lägger fram, vilken den än månde vara, men just det kan ju leda till intressanta och tvärkulturella samtal. Hur man skalar ägg är också ett ämne med stor potential om man nu har en skåning att tillgå. Och har man inte det tycker jag att man skaffar en, ni anar inte hur stort utbyte man kan ha av dem.

4 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Intressant onekligen. Kul att du gillar min bok tycker den här skåningen.

reneesfotoblogg sa...

Vad var det jag sa, jag visste det och det jäkliga är att jag skrev en kommentar några inlägg neråt där jag klart och tydligt deklarerade min övertygelse om att du skaffat en skånsk förtjusning men tror du inte på fan så försvann den också. Om man städar och fejar, bäddar rent etc. samt far som en skottspole fram och tillbaka till en annan del av Sverige så finns det bara en förklaring, man är kär!

nillas liv på pinnen sa...

Kalle: Det finns så många skåningar! Man blir helt överväldigad.

Renée: Källa på det?

reneesfotoblogg sa...

Tja, jag vill gärna räknar mig som skåning fast jag levt mina mesta år i västgötabygd och jag inbillar mig att vi skåningar sitter inne med övernaturliga gåvor just vad det gäller att läsa av våra medmäniskor...
(Djävlar vad jag fick till det!)
Annars kan man ju säga att "på sig själv känner man andra."